APPLiA Presenteert jaarverslag 2022

Vandaag heeft APPLiA Nederland het jaarverslag 2022 gepubliceerd. Het is een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar. Daarnaast zijn in het verslag de marktcijfers van de branche van elektrische huishoudelijke apparaten te vinden.

Een mooi jaar voor de vereniging

In het voorwoord van het jaarverslag blikt Stefan Verhoeven, voorzitter van APPLiA Nederland, in eigen woorden terug op een mooi jaar: “APPLiA Nederland kan met en namens haar leden terugkijken op een mooi ‘verenigingsjaar 2022’. Hoewel we voortgang hebben kunnen bereiken op tal van gebieden, beschouw ik het feit dat deelname aan de Statistiekcommissie verplicht is gesteld als een absoluut hoogtepunt van 2022 voor onze vereniging. Dat is een enorme stap voorwaarts waarmee we laten zien dat APPLiA Nederland als branchevertegenwoordiger relevant is en een belangrijke bijdrage levert aan de kennisontwikkeling- en deling in de markt. Daarnaast is ook de vereniging in het aantal leden wederom gegroeid. We mochten daarbij zowel producenten van klein- als groothuishoudelijke apparaten verwelkomen.

Klik hier om het hele voorwoord te lezen

Jaarcijfers weerspiegelen gebeurtenissen

Een belangrijk onderdeel van het jaarverslag zijn de jaarcijfers van 2022. Naast de cijfers, geregistreerd door zowel de Statistiekcommissie van APPLiA als onderzoeksbureau GfK, geeft APPLiA ook altijd een duiding van de cijfers.

In 2022 was er meer vraag naar A-label elektrische huishoudelijke apparaten en werd er flink geïnvesteerd in inbouwkookplaten. Dat blijkt onder meer uit de jaarcijfers. De alsmaar stijgende energiekosten en hoge gasprijs zijn een belangrijke aanleiding voor de toenemende vraag naar inbouwkookplaten. Men verving massaal zijn gaskookplaat door een ingebouwde inductiekookplaat. De afzet is 13% gestegen en maar liefst 98% van alle inbouwkookplaten die worden verkocht, is inductie. Mede door de gestegen energieprijzen daalde juist het aantal verkopen van wasdrogers en kiest de consument naar verhouding vaker voor een energiezuinige warmtepompdroger. Zeker 75% van de verkochte drogers is een warmtepompdroger. Daarnaast investeert de consument meer in A-label apparaten. Deze groei wordt wederom gedreven door de wens te verduurzamen om zo de energiekosten binnen het huishouden te drukken.

Klik hieronder voor het volledige verhaal bij de jaarcijfers van 2022.

Jaarcijfers 2022: Een markt onder invloed van inflatie én verduurzamingskansen
Ontwikkeling Van De Afzet Omzet En Prijzen Mda Totaal Def 1

Verder in het jaarverslag

Naast het voorwoord van Stefan Verhoeven en de jaarcijfers 2022 wordt in het jaarverslag verder nog verslag gedaan van de drie commissies van APPLiA. Ook delen we de belangrijkste lobby’s van het afgelopen jaar en werpen we een blik op het Transitieplan. Er is een overzicht te vinden van de nieuwe leden die APPLiA heeft mogen verwelkomen en de bijeenkomsten die met de leden hebben plaatsgevonden. Het jaarverslag wordt afgesloten met een terugblik op het jaar voor ANStEC.

Klik hier om naar het jaarverslag 2022 te gaan