vestel nieuwste lid van APPLiA Nederland

Op 25 maart 2024 heeft Vestel Holland BV zich aangesloten als lid bij APPLiA Nederland. In dit kennismakingsgesprek met Michel Korzilius, Sales Accountmanager OEM voor MDA en Alex van der Noll, verantwoordelijk voor de sales en marketing van het merk Sharp, bespreken we de motivatie van Vestel om lid te worden, de belangrijke thema’s en opvallende trends in de branche.   

OVER VESTEL: VAN TV-FABRIKANT TOT VEELZIJDIG PRODUCENT 

Vestel, opgericht in 1984 in Turkije, startte haar reis met de productie van televisies en groeide snel uit tot een van de grootste tv-fabrikanten van Europa. In de loop der jaren breidde Vestel haar assortiment geleidelijk uit met witgoedapparaten zoals koelkasten, wasmachines en vaatwassers. Deze expansie was te danken aan de focus op innovatie en kwaliteit, evenals hun strategische partnerships met bekende merken. Tegenwoordig is Vestel een van de grootste leveranciers van witgoed in Europa en produceert onder andere voor haar eigen merknaam, maar ook voor bekende A-merken en andere spelers in de branche. 

In 2018 voegt Michel Korzilius zich toe aan Vestel. Als voormalig category manager en medeverantwoordelijk voor private label MDA bij een grote retailer in Nederland heeft hij diepgaande ervaring in de markt en veel kennis op gebied van energiezuinige producten. Bij Vestel is hij nu verantwoordelijk voor het private label segment in de Benelux, een rol waar inzicht in Europese wet- en regelgeving erg belangrijk is.

De WEG NAAR DUURZAAMHEID

Voor Korzilius en van der Noll is het belangrijk om op de hoogte te zijn van alle veranderingen die eraan komen met betrekking tot Europese wet- en regelgeving. Vooral rondom het wetsvoorstel Recht op Reparatie en duurzaamheid. Korzilius zegt hierover: “Ondanks de vele ontwikkelingen rondom reparatie, merken we dat consumentengedrag nog steeds neigt naar het vervangen van apparaten in plaats van deze te repareren. Ergens begrijpelijk, gezien de hoge reparatiekosten. Daarbij zijn we vandaag de dag met zijn allen vooral gefocust op energiekostenbesparing. Dit benadrukt een dilemma aangezien reparatie een grote rol speelt in het verlengen van de levensduur van apparaten en het verminderen van afval, wat belangrijk is voor duurzaamheid. Anderzijds is de investering in een nieuw energiezuinig apparaat ook interessant om te overwegen op weg naar duurzaamheid.”

Korzilius merkt op dat West-Europa beter presteert dan Zuid-Europa als het aankomt op de verkoop van energiezuinige apparaten. Dit zou mede komen door de vele aandacht die eraan besteed wordt in de media. In bijvoorbeeld België werden in 2023 veel meer zuinigere apparaten verkocht, wat mede komt doordat consumenten daar gestimuleerd worden energiezuinige apparaten te kopen door bepaalde subsidies vanuit de overheid. In zuid Europese landen als bijvoorbeeld Spanje werkt dit anders, wat enerzijds logisch is. Als daar opgeroepen wordt om minder airco’s te kopen, komt de consument in opstand vanwege het warme weer.

Een ander voorbeeld dat Korzilius geeft is: “In Nederland wordt het koken op inductieplaten gepromoot vanuit de overheid. Logisch, want we moeten van het gas af. We hebben hier een andere mindset en levenssituatie, wat ook meehelpt op weg naar duurzaamheid.”

Het zijn stuk voor stuk interessante gegevens voor het bedrijf, gezien Vestel haar producten naar meer dan 140 landen exporteert en moet inspelen op zichtbare trends, wat enorm kan verschillen per land.

TRENDS en de Toekomstvisie van vestel

Bij Vestel ligt de focus sterk op innovatie en duurzaamheid, een visie die nauw aansluit bij de principes van APPLiA Nederland. Van der Noll benadrukt het belang van deze aspecten voor de toekomst van de sector: “Duurzaamheid is de toekomst van onze industrie. Bij Vestel werken we hard om voorop te lopen in de ontwikkeling van energiezuinige en duurzame oplossingen. Het is voor ons veel meer dan alleen een trend, hopelijk geldt dit voor iedereen.”  

Deze nadruk op duurzaamheid en innovatie komt ook tot uiting in de evolutie van de inbouw apparatuur markt, waar Korzilius een andere trend signaleert: de steeds verder groeiende vervangingsmarkt van inbouwapparatuur in voornamelijk Nederland. Hier worden volledige keukens aangeleverd met alle apparaten geïntegreerd in de uitstraling van de keuken. Niet alleen in koopwoningen, maar ook bij steeds meer huurcoöperaties en diverse vakantieparken in Nederland zie je vrijwel alleen nog keukens met inbouw apparatuur. Ga je als Nederlander op vakantie naar Griekenland of Spanje, dan valt het al snel op dat inbouwapparatuur hier niet vanzelfsprekend is.

Ook houdt Korzilius de ontwikkeling van de marktplaatsen goed in de gaten. Steeds meer kleine partijen halen huishoudelijke apparaten uit het buitenland en bieden deze aan op lokale marktplaatsen. Dit kan de Benelux-markt verstoren doordat deze partijen zich niet altijd bewust zijn van wet- en regelgeving. “Wanneer dit soort partijen bij mij aankloppen om apparaten af te nemen, moet ik hen altijd uitleggen wat erbij komt kijken en wat hun verantwoordelijkheid is. Vaak zijn ze hier niet van op de hoogte wat meestal afschrikt”, vertelt hij.

WAAROM AANSLUITEN BIJ APPLIA nederland?

Naast het kennismakingsgesprek met Korzilius spraken we ook met zijn collega Alex van der Noll, verantwoordelijk voor de sales en marketing van het merk Sharp dat onder Vestel valt. Hij vertelt ons: “Toen wij in gesprek gingen met APPLiA Nederland kwamen we erachter dat lidmaatschap interessant zou zijn op het gebied van Europese wet- en regelgeving. Onze branche ontwikkelt zich razendsnel, waardoor het noodzakelijk is om van bepaalde zaken op de hoogte te zijn. Bijvoorbeeld de garantiewetgeving omvat complexe materie, waarbij APPLiA Nederland ons kan ondersteunen.”

Korzilius vult aan: “We zijn verheugd deel uit te maken van APPLiA Nederland. Dit lidmaatschap opent deuren naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en biedt ons een platform om bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.”

Recente berichten

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan