Duurzaamheid

Door de coronacrisis zijn er meer wasmachines, vriezers en kookplaten verkocht. In maart groeide de vraag naar sommige producten tot wel 10 procent, zegt leveranciersvereniging VLEHAN. Die extra verkoop betekent helaas niet altijd meer winst.

De Vereniging van Leveranciers van Huishoudelijke Apparaten in Nederland (VLEHAN) is nou typisch zo’n naam waar weinig mensen van hebben gehoord, weet voorzitter Stefan Verhoeven. Hij is ook de ceo van Miele, de van oorsprong Duitse fabrikant van huishoudelijke apparaten.

De VLEHAN vertegenwoordigt zo’n dertig bedrijven die zakendoen in Nederland, merken zoals Bosch, Miele, AEG en Dyson. “In de categorie wassen en drogen samen al goed voor een omzet van bijna 600 miljoen euro”, aldus Verhoeven.

Waar veel bedrijven stil liggen, deed deze sector de afgelopen maanden juist goede zaken. “In maart zagen we een groei in de afzet van zo’n 5 tot 10 procent ten opzichte van vorig jaar”, zegt Verhoeven. Zowel de grote elektrische apparaten (drogers, ijskasten, ovens) als de kleinere (zoals koffiemachines) verkochten goed.

Fun-cooking

Door de coronapandemie investeren mensen meer in hygiëne. “En we moeten al die gehamsterde boodschappen ergens opslaan”, weet hij. “Wassen en drogen, koelen en vriezen springen eruit. En ook ‘fun-cooking’ is populair, denk bijvoorbeeld aan airfryers of raclette-stellen.” En natuurlijk zijn alle restaurants dicht, dus eten we thuis extra lekker.

Gerelateerde Thema’s

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan