Groter en milieuvriendelijker is wat de consument wil

Het jaar is nog niet om, maar toch valt er al een hoop over de ontwikkelingen in de branche van elektrische huishoudelijke apparaten te zeggen. De APPLiA-FIAR Summit op 7 oktober 2021 was een perfect moment om met branche een blik te werpen op de cijfers van 2021. Waar staan we nu in vergelijking met het onverwachts afwijkende jaar 2020 en welke trends kunnen we constateren? Aan de hand van cijfers van onderzoekbureau GfK neemt Stefan Verhoeven, voorzitter van APPLiA Nederland, ons mee in de meest opvallende ontwikkelingen.

Verkoop van huishoudelijke apparaten kent enorme groei

Terugkijkend op de periode van mei 2020 tot april 2021, zien we alleen maar maanden waarin de industrie van elektrische huishoudelijke apparaten dubbel hard gegroeid is. Dit geldt voor zowel de aantallen (verkoop in stuks) als in de waarde. Decennia lang hebben we dit niet meer zo gezien, zeker niet over zo’n lange periode. Een flinke uitschieter zagen we in december 2020, toen de verkoopcijfers buitensporig hoog waren. Nu is dit deels te danken aan het feit dat december 2020 een 53ste week had; een extra week ten opzichte van 2019. Met groei in aantallen van + 13 % over het gehele jaar 2020 kunnen we wel zeggen dat we een ongekende periode hebben gehad voor onze industrie.

Online versus offline verkoop

Interessant – en niet geheel onlogisch – zien we tijdens de harde lockdown van half december 2020 tot april 2021 een flinke verschuiving naar online verkoop. In Nederland is de verhouding online versus offline verkoop al aan de hoge kant, en ligt deze meestal rond de 50%-50% (exclusief de keukenspeciaalzaken). Ten tijde van de lockdown verschoof de verhouding naar 65% online en 35% offline. Opvallend is dat we ondertussen weer terug zijn bij een verhouding van 50%-50%. 

Duurdere innovatieve apparaten krijgen de voorkeur

De markt groeit in waarde harder dan in aantallen. Dit is een vrij unieke situatie. Het komt vaker voor dat de markt groeit met dalende prijzen. In dit geval zien we een groei die toe te schrijven is aan het feit dat mensen duurdere apparaten hebben gekocht. De innovaties in de huishoudelijke apparaten spreken aan en vervullen een behoefte van de consument, waardoor zij bereid zijn meer voor een product te betalen. Dit zien we onder meer in de categorie wassen, waar de vraag naar smart appliances flink is toegenomen. Twee voorbeelden zijn de wasmachine met stoomfunctie en de vaatwasser met optie ‘halfvol’.

Wasmachine met stoomfunctie

Vaak wordt de stoomfunctie gebruikt aan het eind van het wasprogramma, dit zorgt voor minder strijkwerk. Bij sommige fabrikanten kan de stoomfunctie zelfs gebruikt worden om kleding op te frissen en ongewenste geuren uit kleding te verwijderen. Andere merken laten weten dat zij met de stoomfunctie zorgen voor extra hygiëne.

Is het glas halfvol of halfleeg?

Nederlanders kiezen steeds vaker voor een vaatwasser met de optie ‘halfvol’. Dit programma gebruikt minder water en tijd wanneer er minder vaat gewassen moet worden. Daarmee is het een duurzaam alternatief voor het draaien van een volledig programma.

Ruimte voor groei bij energielabel A

In maart zijn de nieuwe energielabels geïntroduceerd. Het is opvallend dat inmiddels 20 % van de verkochte wasmachines al een energielabel A heeft. Andere producten blijven echter achter in deze duurzame categorie. Binnen de keuze van vaatwassers, koelkasten en vriezers is er nauwelijks aanbod in apparaten met energielabel A.

Trends in 2021

In 2021 zijn drie productspecifieke trends gesignaleerd die in lijn liggen met de ontwikkelingen in de jaren ervoor.

  1. Er zijn steeds meer wasmachines met automatische dosering. Automatisch doseren van wasmiddel zorgt voor minder verbruik van water en wasmiddel. Daarmee helpt deze functie in de verduurzaming van het wasproces.
  2. Nederlanders investeren steeds meer in wasmachines met een grote capaciteit. Er wordt steeds meer gekozen voor een wasmachine met een trommelinhoud van meer dan 8 kg.
  3. Stilte en geluid ervaart iedereen anders. Fabrikanten zorgen ervoor dat vaatwassers steeds stiller worden. Het gemiddelde ligt sinds 2021 op 44dB.

Vooruitblik tweede helft 2021

Stefan Verhoeven voorspelt een uitdagende tweede helft van 2021. Vanaf juli en augustus 2021 is de marktgroei aan het afvlakken. Dat heeft twee belangrijke redenen. Enerzijds blijkt het lastig om op te boksen tegen de enorme groeicijfers van vorig jaar. Daarnaast heeft de markt te maken met tekorten, met de chips die gebruikt worden voor smart appliances. Hierdoor is de verwachting dat de tweede helft van 2021 zelf te maken krijgt met een kleine daling ten opzichte van dezelfde periode in 2020. 

Recente berichten

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan