DE ENERGIELABELS VERANDEREN

Vanuit de ogen van de retail

De energielabels van koelkasten, wasmachines, was-droog combinaties en vaatwassers zijn vanwege nieuwe richtlijnen in maart 2021 aangepast. Hierbij verdween het A+++ label en zijn we terug gegaan naar de originele en overzichtelijke A-G schaal, zodat de consument gemakkelijk de meest duurzame keuze kan maken.

Daniela Sarlo
Daniela Sarlo

Omdat deze verandering flinke gevolgen had (en heeft) voor de sector, hebben APPLiA Nederland en Techniek Nederland in juni 2020 afspraken gemaakt over de beschikbare informatie rondom de invoering van de nieuwe energielabels. Het doel hiervan? Een eenduidige informatievoorziening richting de leden van beide organisaties, alsook richting fabrikanten, leveranciers en retailers. APPLiA Nederland ging in gesprek met Daniela Sarlo, Hoofd Commercie bij Expert en lid van het APPLiA retailpanel, om te zien hoe de invoering van de nieuwe energielabels in de praktijk is verlopen.

Omdat deze verandering flinke gevolgen had (en heeft) voor de sector, hebben APPLiA Nederland en Techniek Nederland in juni 2020 afspraken gemaakt over de beschikbare informatie rondom de invoering van de nieuwe energielabels. Het doel hiervan? Een eenduidige informatievoorziening richting de leden van beide organisaties, alsook richting fabrikanten, leveranciers en retailers. APPLiA Nederland  ging in gesprek met Daniela Sarlo, Hoofd Commercie bij Expert en lid van het APPLiA retailerpanel, om te zien hoe de invoering van de nieuwe energielabels in de praktijk is verlopen.

Hoe was de informatievoorziening aangaande de nieuwe energielabels richting de retailer?

“De invoering van een nieuw energielabel gebeurt regelmatig en is altijd wel een hele klus. Ieder merk moet tenslotte zelf een nieuw label aanleveren en daar ook de nodige informatie bij geven. Hierdoor kregen we van veel verschillende kanten informatie binnen. Wellicht is het voor toekomstige wisselingen van energielabels nog wel handig als de communicatie richting retailers wordt gecentraliseerd, bijvoorbeeld via Trade Place.” 

Hoe wordt de verandering in energielabels door jullie, de retailer, naar de consument gecommuniceerd?

“We informeren de klant tijdens het verkoopgesprek, als klanten in de winkel komen of wanneer ze telefonisch om advies vragen. Online hebben we een video geplaatst waarin we uitleggen wat het nieuwe energielabel inhoudt. De nieuwe labels zijn daarnaast natuurlijk ook te vinden op onze producten en op de website.” 

Wat voor effect heeft de invoering van de nieuwe labels op de consument (en hun koopgedrag)?

“Het onderwerp leeft altijd erg bij witgoed en de reacties zijn wisselend. Aan de ene kant zien we mensen die schrikken van de nieuwe labels, omdat een in hun beleving energiezuinig apparaat, dat toch niet lijkt te zijn. We leggen de mensen dan uit dat de apparaten nog steeds erg zuinig zijn.  Aan de andere kant staat de consument die tijdens de aankoop niet bezig is met de duurzaamheid van het apparaat. Zij gaan af op het advies van de verkoper.”

“Over het algemeen heb ik niet de indruk dat de consument bewuster is geworden door de invoering van de nieuwe energielabels. De klant is zich in het algemeen wel bewust van het thema duurzaamheid. Ik zou het mooi vinden als we consumenten duidelijk kunnen maken dat nieuwe energiestandaarden ertoe leiden dat fabrikanten blijven innoveren in zuinigere technieken. Ze willen immers goed scoren op de labels. In de winkel vertellen we dit natuurlijk al, maar online is dat wat lastiger.”

Tot slot: Op welke manier kunnen producenten van witgoed de retailers ondersteunen?

“Allereerst denk ik dat deze taak niet enkel bij de fabrikanten of producenten ligt, maar juist ook bij de overheid en instanties zoals Techniek Nederland. De fabrikanten en leveranciers hebben naar ons idee wel hun best gedaan om de boodschap over te brengen. Achteraf gezien was het gemakkelijker geweest als er een website was gemaakt met alle typenummers van alle merken en bijbehorend energielabel om te downloaden. Een soort bibliotheek dus waar alle merken in staan.”

Recente berichten

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan