Laten groeien of weghalen?

tweemaandelijkse column van stefan verhoeven in ERM

Iedere twee maanden schrijft Stefan Verhoeven, voorzitter van APPLiA Nederland een column in ERM. Hieronder leest u de column van december 2020.

Lang, kort, stijl of krullend haar,gezichtsbeharing of juist ontharen; haartrends komen en gaan. En vaak komen ze ook weer terug. De trendsetters op dit gebied waren altijd al de beroemdheden, in deze tijd de celebs en influencers genoemd. De trends vertalen zich al decennialang in de verkoop van allerlei elektrische hair care en hair removal apparaten. Wat zijn de trends nu?

De baard als fashion statement

Kijken we naar de mannen, dan blijkt uit onderzoek dat zij zich minder vaak en minder glad scheren. Covid versterkt dit momenteel omdat mannen meer thuis werken. Baarden bij mannen zijn eigenlijk al een jaar of vijf een trend. Waar de baard eerst werd geassocieerd met wat oudere mannen en mannen die zichzelf minder goed verzorgden, lijkt het nu het tegenovergestelde te zijn. De baard is een fashion statement geworden en om ons heen zien we nu zorgvuldig getondeerde baarden met chique namen als de Balbo, de Van Dycke, de Bandholz en de Garibaldi. Uit studies blijkt dat vrouwen zich tegenwoordig ook meer aangetrokken voelen tot mannen met gezichtshaar. Dat de verkoop van shavers door deze trend onder druk staat en die van tondeuses en trimmers groeit, is daarvan een logisch gevolg. Het bobkapsel en de pony Kijken we naar de haarstijlen bij vrouwen, dan zien we eigenlijk al jaren dezelfde trends die elkaar afwisselen: kort haar, lang haar,stijl haar, krullen, het bobkapsel, de pony. Geïnspireerd door de influencers op social media, stylen tegenwoordig meer vrouwen hun haar en worden er meer en duurdere haarstylingapparaten verkocht. Dat zien we terug in het segment hair care, dat zowel in aantallen als in waarde stijgt,gedreven door fantastische technologische innovaties en prachtige vrouwelijke designs.

Intense Pulsed Light technologie


Op het gebied van lichaamshaar is de trend bij vrouwen eigenlijk al jarenlang hetzelfde: weghalen. Soms duikt er een tegenbeweging op zoals Januhairy in 2019. Een Britse studente was de maatschappelijke druk om haar lichaamshaar weg te halen, meer dan zat en riep andere vrouwen op hun natuurlijke haargroei te omarmen en te accepteren. Ondanks dat dit regelmatig trending is op social media, zorgde de Intense Pulsed Light technologie ervoor dat juist hair removal weer een sterke groei doormaakte. IPL lijkt namelijk de twee ultieme wensen van vrouwen te kunnen combineren: langdurig glad en pijnloos

Ondanks dat veel mannen inmiddels een urban beardsman lifestyle leiden en een baarddoelstelling hebben, houd ik het zelf al jaren bij een glad geschoren gezicht. Niets mis mee! Die trend komt ook vanzelf wel weer terug.

Over ERM

ERM (Elektro Retail Magazine) informeert de Nederlandse TCG-Retail (Technical Consumer Goods) over brancheontwikkelingen. Het blad richt zich op online en offline retailorganisaties, onafhankelijke detailisten en overige partijen in de markt. ERM is een onafhankelijk platform en verschijnt in print, op de tablet en online. Dit maakt een 360 graden aanpak mogelijk waarbij alle media kunnen worden ingezet.

Recente berichten

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan