Haier nieuwste lid van APPLiA Nederland

Onlangs heeft Haier Benelux zich aangesloten als lid bij APPLiA Nederland. Algemeen Directeur Dennis van Baaren legt in een kennismakingsgesprek uit wat de voornaamste beweegredenen zijn voor een lidmaatschap. Verder vertelt hij hoe de circulaire economie en de verandering in consumentengedrag belangrijke thema’s zijn binnen Haier Benelux.  

EEN DYNAMISCHE INDUSTRIE 

Al ruim 30 jaar zet Haier zijn energie en deskundigheid in om de beste huishoudelijke apparaten te ontwikkelen die voldoen aan de eisen van consumenten. Dit gebeurt onder leiding van CEO Zhang Ruimin, die sinds de oprichting in 1984 een duidelijk doel voor ogen had: hoogwaardige, betrouwbare producten produceren. Sinds die periode heeft het bedrijf zich in lijn met de vernieuwde, moderne werelden hedendaagse klant ontwikkeld. Een jaar geleden sloot Dennis van Baaren zich bij Haier Benelux aan als Algemeen Directeur. Met een achtergrond die zich uitstrekt van bruingoed, grijsgoed en nu witgoed, brengt hij veel ervaring met zich mee en is Dennis geen onbekende in een dynamische industrie. “Van een afstand lijkt het erop alsof we in een stabiele markt zitten, maar de dynamiek in de huidige tijd is groter dan ooit. Daardoor is mijn werk ook zo leuk. We staan voor complexe vraagstukken en hoe ingewikkelder deze zijn, hoe sneller we erop moeten reageren. Dat maakt het uitdagend en dat heb ik nodig.” 

Portretfoto Dennis Van Baaren Nieuwste Lid Applia Nederland Kopie
Dennis Van Baaren

CIRCULAIRE INNOVATIE 

Binnen het focusgebied van innovatie zijn duurzaamheid en circulariteit sleutelthema’s waarop Haier Benelux zich richt. Zo geeft van Baaren een voorbeeld over het samenspel van zonnepanelen met huishoudelijke apparaten. Het is een boeiend terrein, aangezien zo’n 60% van de energierekening voortkomt uit het gemiddelde verbruik in huis. Een interessante observatie is dat het energieverbruikspatroon van consumenten vóór 12 uur en ná 4 uur ’s middags ligt. Dit terwijl zonnepanelen en windenergie tussen 12 en 3 uur ’s middags het meeste energie opleveren. Dit creëert een disbalans in het energielandschap.  

“Het is interessant dat je doormiddel van technologische innovatie kan inplannen wanneer de wasmachine aangaat en vervolgens met de informatie die de wasmachine tot zich neemt een gespecialiseerd droogprogramma kan instellen. Dit kan tot wel 45% energiebesparing realiseren.” De moderne consument is steeds kritischer en evolueert van louter productbezit naar de wens om een product daadwerkelijk te gebruiken. En dan vooral duurzaam gebruik, want het verlagen van energieverbruik wordt steeds belangrijker.  

Haier is van oorsprong een Chinees bedrijf, waarbij in China al volop gebruik wordt gemaakt van slimme woningtechnologie en apps. De focus van van Baaren, en dat van Haier, ligt dus op het creëren van een ecosysteem dat gedreven wordt door innovatie en dat bieden ze consumenten aan via hun apps. “Bij Haier werken we met een unieke managementstijl die zich niet top-down, maar bottom-up richt op de consument. Hiermee is een zero distance to consumer ontwikkdeld. We denken echt vanuit het consumentenperspectief. Dit zorgt voor een ondernemende cultuur waarin maximale impact wordt beloond”.  

wAAROM AANSLUITEN BIJ APPLIA nederland?

Het besluit om aan te sluiten bij APPLiA Nederland kwam voort uit een behoefte aan een breder perspectief op de Europese markt. “Ik kende APPLiA Nederland nog niet, maar ik merkte wel op dat veel bedrijven samenwerken met brancheorganisaties zoals APPLiA Nederland. Een van mijn eerste vragen in mijn nieuwe rol als Algemeen Directeur was dan ook: ‘Moeten wij ook niet aansluiten bij een branchevereniging?’. Begrijpen welke ontwikkelingen spelen op gebied van circulariteit, regel- en wetgeving en consumentenrecht zijn ontzettend belangrijk om goed van op de hoogte te zijn. Op die manier kan je inschatten wat de impact ervan is op korte- en lange termijn.”  

Via het lidmaatschap hoopt van Baaren collectieve kennis en data te verzamelen om daarmee te benchmarken met andere landen in Europa en hiermee de positie van Haier Benelux te versterken.  

Samenwerken is van belang

Volgens van Baaren overstijgt de kracht van samenwerking de illusie van één partij die alles kan. Zo gelooft hij erin dat 1+1 drie is, en niet twee. Juist omdat je samen meer bereikt. “Uiteraard hoef je als samenwerkende partijen niet alles hetzelfde te doen, je bent nog steeds je eigen merk. Maar door krachten te bundelen kan je wel de belangrijkste uitdagingen aanpakken, zoals het creëren van een circulaire economie.” 

Producenten, leveranciers en retailers hebben een rol te spelen in deze verandering, op ieder niveau in de keten. Van Baaren is geregeld aanwezig bij (externe) vergaderingen over onderwerpen die de branche bezighoudt. Dat heeft hem doen beseffen hoe waardevol het is om kennis uit verschillende bronnen samen te brengen. “Bij mijn vorige werkgever Logitech werden CO2-labels op producten geïntroduceerd. Deze learnings heb ik meegenomen naar Haier en probeer ik nu op onze manier te implementeren. Het is een mooie versneller om tot positieve resultaten te komen. Het is erg boeiend om hiertussen te zitten.”  

Recente berichten

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan