SMEG over de voordelen die Applia Nederland biedt

Techniek en ontwerp gaan hand in hand bij SMEG. Het merk is bekend van de iconische koelkasten, maar ook marktleider in fornuizen van 90 cm breed. We spraken Matthijs de Rooij, General Manager van SMEG Nederland, over de kern van het bedrijf en de keuze om zich aan te sluiten bij APPLiA Nederland.

Stijl sinds 1948

SMEG is een Italiaans familiebedrijf, opgericht in 1948 door de grootvader van de huidige CEO Vittorio Bertazzoni. Het begon met grote huishoudelijke apparaten, nog altijd de basis van het assortiment, maar inmiddels verkoopt het merk ook kleinere apparaten zoals broodroosters en waterkokers.

Matthijs werkt inmiddels vier jaar bij SMEG, na eerdere functies bij GROHE en Mattel. “Omdat SMEG een Italiaans familiebedrijf is, was het handig dat ik Italiaans sprak,” vertelt hij. “Mijn vrouw komt uit Italië, dus dat helpt. Sterker nog, ik krijg hopelijk binnenkort ook een Italiaans paspoort.”

Smeg Portraits Showroom Amsterdam Daglicht 0102205 Ph By Ilsoovandijk 01032
Smeg Portraits Showroom Amsterdam Daglicht 0102205 Ph By Ilsoovandijk 01032

Toen hij begon, werkten er 22 mensen bij de Nederlandse vestiging. Inmiddels telt het team 34 collega’s. “We groeien gestaag. Bij mijn start stelde ik me het doel de omzet te verdubbelen, en die doelstelling hopen we op korte termijn waar te maken.”

Bewust selectieve distributie

SMEG onderscheidt zich als merk. Het kiest bewust voor selectieve distributie. “We zijn geen massamerk,” zegt Matthijs. “We willen onze producten op een mooie manier presenteren. Veel klanten sparen bewust voor een SMEG-product. Ze zien een broodrooster of waterkoker op sociale media en willen dat ook. Een stukje eye candy in de keuken. We zijn technologisch net zo sterk als andere A-merken, maar voegen dat beetje extra ontwerp toe.”

SMEG adverteert daarom op platforms als Funda, waar bezoekers naast huizeninspiratie ideeën opdoen voor hun keuken. Een SMEG-apparaat maakt het geheel net wat stijlvoller.

De producten zijn vooral online en bij selectieve ketens verkrijgbaar. Daarnaast organiseert SMEG regelmatig workshops, zoals barista-, wijn- of pastasessies. “We leren geïnteresseerden de kneepjes van het vak   in onze showroom of bij dealers,” vertelt Matthijs.

Duurzaamheid in het DNA

Duurzaamheid speelt net als bij APPLiA Nederland een grote rol binnen SMEG. “Ons hoofdkantoor is ontworpen door Guido Canali, die in Italië ook het hoofdkantoor van Prada heeft ontworpen,” vertelt Matthijs. “Daarnaast heeft onze fabriek pal naast ons hoofdkantoor zonnepanelen op het dak en voorziet daardoor volledig in de eigen energiebehoefte. Ook hebben we de plastic zakjes voor kleine onderdelen bij onze producten vervangen door papieren varianten en gebruiken we voor onze blenders Tritan Renew plastic, dat voor vijftig procent gerecycled is. Zo voldoen we aan steeds strengere milieuregels.”

Logische keuze voor APPLiA Nederland

Het lidmaatschap van APPLiA Nederland was voor SMEG vanzelfsprekend. “Er gebeurt veel op het gebied van wetgeving, en die uitdagingen kun je niet alleen aangaan,” legt Matthijs uit. “Daarom is SMEG al jaren lid, nog voor mijn komst. Het lidmaatschap is een no-brainer. Samen kunnen we problemen effectiever aanpakken, zeker nu steeds meer producten van buiten de EU de markt betreden zonder aan de kwaliteitsnormen te voldoen.”

Ook de geanonimiseerde marktdata van APPLiA Nederland zijn waardevol voor SMEG. “Die cijfers laten zien hoe we presteren ten opzichte van de markt,” legt Matthijs uit. “Als je bedrijf tien procent groeit, maar de markt twintig, dan presteer je alsnog ondergemiddeld. Dankzij die data weten we precies waar we staan.”

 

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan