In volle vaart vooruit

In een jaarverslag blikken we altijd terug. En ook in 2021 is er genoeg gebeurd om je opnieuw over te verwonderen: van corona tot een kabinetsformatie, de Ever Given die het Suezkanaal blokkeerde en natuurlijk het tekort aan chips. Allemaal zaken die in grote en kleine mate invloed hebben gehad op onze branche, onze retailerpartners en vooral onze klanten. Maar laten we hier vooral inzoomen op onze eigen acties. Want ondanks alle zorgen over de wereld waarin we leven, kunnen we heel trots zijn op de resultaten die we met APPLiA Nederland gerealiseerd hebben.

Het toekomstplan

APPLiA Nederland heeft de ambitie om een nog relevantere – en daarmee nog grotere – branchevereniging te worden voor producenten en leveranciers van elektrische huishoudelijke apparaten. Een vereniging waar leden op kunnen rekenen op het moment dat het nodig is, die hen vertegenwoordigt, informeert én inspireert.

Informeren van leden en stakeholders

We hebben het afgelopen jaar een belangrijke stap gezet in het uitvoeren van onze strategie. De geheel vernieuwde website van APPLiA Nederland is daarbij de kennisbank geworden voor alle ontwikkelingen in de branche. Ook hielden we onze stakeholders met een nieuwsbrief op de hoogte, waarbij leden regelmatig exclusieve informatie hebben ontvangen.

Vertegenwoordigen van producenten

Een mooi voorbeeld is de informatie en uitnodigingen voor bijeenkomsten over de nieuwe wetgeving op gebied van consumentenrecht. Een wet die grote invloed heeft op onze branche en waar we actief lobby op hebben gevoerd. Nooit eerder hebben we namens APPLiA Nederland een brief gestuurd naar de Tweede Kamer, en hebben we onze leden gevraagd dit ook te doen. Het is de meest actieve manier van politiek beïnvloeden die ik heb gezien in de afgelopen jaren.

Inspireren op het gebied van duurzaamheid

Op het gebied van duurzaamheid, een van ons meest relevante thema’s, is er ook veel gebeurd. Tijdens verschillende sessies met leden en andere stakeholders in de branche is er een transitieplan geformuleerd dat ons dichter bij een circulaire industrie gaat brengen. Een belangrijke mijlpaal.

De nieuwe weg vooruit

Waar we met APPLiA Nederland voor staan is niet fundamenteel anders dan in de jaren voor 2021. Maar in de uitvoering zijn we een hele nieuwe weg ingeslagen. Wat mij betreft, blijven we die weg volgen. In volle vaart vooruit.

Stefan Verhoeven
Voorzitter APPLiA Nederland