APPlia jaarcijfers: Na regen komt zonneschijn

De jaarcijfers 2023 voor de markt van elektrische huishoudelijke apparaten zijn bekend, en dat vraagt om een korte analyse. De totale markt daalde licht met circa 2,6% naar 3,5 miljard euro en de afzet daalde met 2,7% naar circa 8 miljoen apparaten. Voor groot huishoudelijke apparaten (MDA) betrof de omzetdaling zo’n 4%, terwijl de markt voor klein huishoudelijke apparaten (SDA) een stijging van 6% liet zien. Met andere woorden, een gemengd beeld. 

De daling bij MDA wordt grotendeels verklaard door achterblijvende omzet van inbouwapparaten door de stagnerende huizenmarkt. Het aantal verkochte keukens is in 2023 namelijk met bijna 7% gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De gemiddelde prijs van een nieuwe keuken bereikte in Nederland, mede door de gestegen inflatie, weliswaar een nieuwe record, maar dit heeft een daling van de inbouw apparatenmarkt niet kunnen voorkomen. Gelukkig zijn er tekenen van verbetering zichtbaar in het eerste kwartaal van 2024. 
 
De categorie SDA liet in 2023 herstel zien ten opzichte van het teleurstellende jaar 2022. Deze groei wordt, zoals meestal in onze markt, voor een belangrijk deel gedreven door innovatie. De opkomst van slimme robotstofzuigers met geavanceerde functies zoals dweilen en automatisch legen is daarvan een voorbeeld. Daarnaast blijft aandacht voor energiezuinige apparaten bij zowel fabrikanten als consumenten groeien, vaak door meer en betere AI-toepassingen, waardoor apparaten nog slimmer en energiezuiniger worden.  

Onze keukens weerspiegelen vaak onze (levens)stijl, en vooral het afgelopen jaar lag de focus van huishoudens op de luxe uitstraling en optimalisatie ervan. Wat mij opvalt is dat inbouwkookplaten met werkbladafzuiging meer dan de helft (55%) van de totale omzet van inbouwkookplaten vertegenwoordigen. Het is een verandering gedreven door technologie, maar ook door de financiële bereikbaarheid ervan. Net als bij inbouw wijnkoelkasten, vaak met meerdere temperatuurzones, die in 2023 in veel huishoudens niet mochten ontbreken. 

 
Op de beurzen in Azië is een groeiende aandacht voor design waarneembaar. We zien alternatieve vormen en nieuwe kleuren in huishoudelijke apparaten. Deze ontwikkeling krijgt ook in Nederland vorm, zoals te zien is aan het toenemende aantal zwarte apparaten en producten met een zogenaamde matte finish.  

Ook koffie behoudt zijn populariteit onder consumenten. De opkomende trend van hoogwaardige koffie thuis, waarbij gemak en de authentieke ‘barista’ ervaring worden gecombineerd, zorgt voor een binnenshuis ‘buiten de deur koffiebeleving’. De luxe van automatische espressoapparaten is in veel huishoudens en kantooromgevingen dan ook niet meer weg te denken, waarmee deze apparaten ondertussen bijna 40% van de omzet in de koffie-categorie innemen. 

Tot slot zien we ook in de wasruimte zien we interessante ontwikkelingen in 2023, met een opmerkelijke stijging in de verkoop van wasdrogers met 5% in afzet en 12% in omzet. Een trend die wellicht verband houdt met het Nederlandse weer; het regent per slot van rekening al sinds het vierde kwartaal van vorig jaar en daarmee was 2023 het natste jaar was sinds de neerslagmetingen in 1906 begonnen. Maar, na regen komt zonneschijn, ook in onze markten! 

Meer informatie over het APPLiA Jaarverslag 2023 is te vinden op onze website. 

Deze column is geschreven door voorzitter Stefan Verhoeven en gepubliceerd in vakblad ERM, editie mei 2024.

Recente berichten

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan