Repareren heeft zin!
Twee interessante treden van de R-ladder die mijn absolute aandacht hebben, zijn Repair en Refurbishment. De afgelopen twee edities van ERM hebben we het al gehad over Recover, Recycle, Repurpose en Remanufacture. Maar wat mij betreft wordt het nu pas echt serieus. Wij geloven namelijk in langjarig gebruik van apparaten. Daarmee is levensduurverlenging vanuit een milieuperspectief volgens APPLiA Nederland ook een goede zaak.
Laten we eerst even kort stilstaan bij het verschil tussen de twee termen. Bij Refurbishment wordt een gebruikt en uit de markt teruggehaald product weer gerepareerd om weer van dienst te kunnen zijn voor een nieuwe eigenaar. Dit kan met zowel nieuwe als gebruikte onderdelen. Bij Repair wordt een product bij de huidige bestaande eigenaar gerepareerd met nieuwe materialen en onderdelen.
Op dit moment is er veel te doen rondom het recht op reparatie. Eerder dit jaar, op 22 maart, heeft de Europese Commissie het Right to Repair voorstel gepresenteerd om reparatie zowel binnen als buiten de wettelijke garantietermijn voor de consument gemakkelijker te maken.
Bij APPLiA Nederland bestuderen wij goed wat deze regelgeving betekent op nationaal niveau voor de transitie naar een circulaire economie. In dat kader onderzoeken wij de mogelijkheden om reparatie en refurbishment te bevorderen. Als industrie geloven we namelijk dat repareren zin heeft en dat dit gefaciliteerd mag worden. In samenwerking met APPLiA Europe wordt meer gekeken naar de internationale context om ervoor te zorgen dat harmonisatie van wet- en regelgeving op deze onderwerpen binnen de EU zo goed mogelijk plaatsvindt.
Een andere ontwikkeling waar we samen met APPLiA Europe een rol in spelen, is een reparatielabel of index. In Frankrijk wordt al gewerkt met een reparatie-index en het is een kwestie van tijd voor wij daar ook mee te maken krijgen. Wel vinden wij het van belang dat in alle EU-landen hetzelfde label of dezelfde index wordt gebruikt, voor duidelijkheid naar zowel de consument als de producent.
Repareren gaat dus belangrijker worden. Maar waarom wordt er op dit moment niet meer gerepareerd? In het I&O Research onderzoek Gebruik en reparatie van wasmachines, gepubliceerd in november 2022, wordt gevraagd naar de afwegingen van de consument om een wasmachine wel of niet te repareren. Voor één op de vijf Nederlanders is de prijs van onderdelen een reden om het niet te doen. En daar hebben we direct een uitdaging te pakken. Want de kosten van opslag van ‘spare parts’ en de arbeidsuren die met een reparatie gemoeid gaan, zijn moeilijk omlaag te brengen. Hoe hiermee om te gaan, is een vraag waar we nog mee stoeien.
APPLiA Nederland informeert haar leden in ieder geval actief over de ontwikkelingen op deze belangrijke dossiers, zoals over de afwegingen die de consument maakt rondom Repair en Refurbishment. Een betere reden om je nu aan te sluiten, kan ik bijna niet bedenken.
Deze column is geschreven door voorzitter Stefan Verhoeven en gepubliceerd in vakblad ERM, editie juni 2023.
Word lid van Applia Nederland
En ervaar de voordelen!