AI-tips voor bedrijven die nog weinig met AI doen

Er is voorspeld[1] dat vanaf 2020 85% van alle bedrijven kunstmatige intelligentie (AI) gaan gebruiken. De verwachting is dat bedrijven die hierin achterblijven een flink marktaandeel zullen verliezen. Tot slot is de voorspelling dat in 85% van de relaties tussen bedrijven en klanten geen mens meer aan te pas zal komen. Kortom, geen enkel bedrijf met groeiambities kan om AI heen. Reden genoeg om eens dieper in te gaan op de acties die bedrijven kunnen ondernemen die nog weinig met kunstmatige intelligentie doen.


[1] AI beïnvloedt retail merkbaar: de verwachtingen voor de komende tijd – Emerce

AI in de retail

Grote spelers in de e-commerce maken al een aantal jaar gebruik van kunstmatige intelligentie, van productadvies tot service. Bij kleinere bedrijven wordt het ook steeds vaker toegepast. In de retailbranche wordt AI vooral gehanteerd om patronen te ontdekken bij onder meer het aankooptraject. Zo wordt achterhaald wanneer de consument iets wil kopen en welke contactmomenten binnen de customer journey verbeterd moeten worden. Daarnaast wordt AI gebruikt om de verkoop te analyseren en te bepalen wanneer producten het beste afgeprijsd kunnen worden. In een oogwenk ziet men wat het gedrag is van de klant, hoe de klant kan worden aangetrokken en kan worden behouden. 

De technologie van AI toegepast op het alledaagse

Rob Wierenga (Business Manager Smart Living bij ElectronicPartner) merkt dat veel retailers denken dat AI nog heel ver weg is. Het is vandaag de dag echter al heel toepasbaar: “Een mooi voorbeeld is de slimme wasmachine. Ja, je moet de was er nog steeds zelf in stoppen, maar de technologie doet de rest. De wasmachine past zich aan op het wasgoed in de trommel. Met slimme sensoren detecteert het apparaat wat het moet doen en hoeveel wasmiddel en water er nodig is.”

Service van apparaten geregeld door AI

“De service bij apparaten zal steeds vaker vanzelf gaan. Een applicatie die gekoppeld is aan een product wordt er bij een storing proactief gereageerd en er kan zelfs een monteur geregeld worden. Ook slimme koelkasten gaan extra service leveren. Zo kunnen koelkasten boodschappen bestellen op basis van jouw (eet)verbruik of advies geven over een passend recept bij de ingrediënten die in de koelkast liggen. Markttrends tonen aan dat dit geen kortstondig fenomeen is, maar dat de toenemende belangstelling van de consument voor het bezit van slimme huishoudelijke apparaten zal blijven toenemen. Hierdoor wordt het voor de sector een prioriteit om aan deze verwachting van de consument te voldoen.”, aldus Wierenga.

Omarm de technologie van AI

Rob Wierenga vindt dat AI op dit moment vooral nog in de gimmick-hoek zit, maar de ontwikkelingen liegen er niet om. AI heeft de toekomst. “Wees niet bang voor de techniek, maar gebruik AI om het leven makkelijker te maken”. Daarom geeft hij het advies aan ondernemers: zorg dat je klaar bent voor de toekomst, wees onderscheidend en geef extra toegevoegde waarde in bijvoorbeeld het geven van advies over verbruik in huis en geef informatie over apparaten die met elkaar laten praten, hulp in service-oplossingen.

“Wees niet bang voor de technologie, maar gebruik AI om het leven makkelijker te maken”

Rob Wierenga

Drie praktische tips om AI toe te passen

  1. Verdiep je in nieuwe technologie

Waar begint u?  Waar kunt u AI toepassen in de organisatie? Investeer in kennis en houd er minimaal 1 of 2x per jaar mee bezig. Ga naar bijeenkomsten of laat u goed informeren.

APPLiA Europe faciliteert een aantal webinars over AI. In de webinar ‘APPLiA Policy Webinar AI in the Digital Age’ staan zij stil bij de impact die AI heeft op de economie, veiligheid, privacy en innovaties. Heeft u hem gemist? Hieronder vindt u de opname van de webinar.

Ook zijn er verschillende gratis trainingen te volgen. Een aanrader is de gratis online cursus van de universiteit van Helsinki en partner Reaktor. In de cursus ’Elements of AI’ worden bedrijven aangemoedigd aan de slag te gaan met AI. Ook leggen zij uit wat de mogelijkheden zijn. Er wordt theorie en praktische oefeningen aangeboden. Bekijk de training: Een gratis inleiding tot artificiële intelligentie voor niet-deskundigen.

  • Zoek samenwerkingen op

Bent u een fabrikant? Ga dan bijvoorbeeld de samenwerking aan met retailers. Zij hebben contact met de consument en kunnen daardoor goed inschatten waar de behoefte ligt. Deel kennis en brainstorm over de toegevoegde waarde die AI kan creëren binnen de customer journey.

  • Investeer tijd en maak het bespreekbaar

Stel uw team verschillende vragen om te achterhalen waar de kansen liggen. Medewerkers hebben vanuit hun verschillende kennis en expertise vaak een hele andere kijk op het product, de klantreis en gebruikersgemak. Met een brainstorm met medewerkers vanuit verschillende disciplines kan ontzettend waardevolle informatie worden opgehaald over hoe AI van toegevoegde waarde kan zijn. Kijk daarbij ook vooral naar wat concurrenten doen en naar welke trends er nu leven.

APPliA Nederland en AI

De Technische Commissie van APPLiA Nederland achterhaalt met grote regelmaat wat er speelt bij de leden en zet zich in om haar leden te voeden in kennis over deze onderwerpen, zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Daarbij onderzoeken zij welke specifieke vragen er zijn, met name op het gebied van digitale ontwikkelingen, zoals wetgeving en cybersecurity. Het standpunt van de leden wordt meegenomen naar bijeenkomsten met stakeholders om diverse trends en ontwikkelingen met elkaar te bespreken, zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen.

Recente berichten

Word lid van Applia Nederland

En ervaar de voordelen!

Sluit je aan